Deel deze pagina

Gezond trakteren

Gezonde traktaties
VN:F [1.9.20_1166]
Geef een waardering

Adviezen voor gezonde traktaties

Traktaties mogen feestelijk zijn en lekker. Tenslotte is een verjaardag een feestje.

  • Zorg dat de traktatie niet te groot of te veel is
    Grote hoeveelheden remmen de eetlust voor de lunch. Een traktatie is een extraatje en kan daarom niet te groot zijn.
  • Geef de traktatie tegelijk of als vervanging van het pauzehapje
    Op deze manier is er maar één eet- en drinkmoment en wordt het ook niet teveel.
  • Kies bij voorkeur een gezonde traktatie
    Een gezonde traktatie is een traktatie waar niet teveel vet en suiker in zit. Trakteer op ‘verstandig snoep’ bijvoorbeeld popcorn, fruit, groente (worteltjes, reepjes paprika), pepsels, rijstwafels en soepstengels.
  • Denk ook eens aan niet eetbare traktaties
    Een traktatie hoeft niet altijd iets eetbaars te zijn. Je kunt kinderen ook blij maken met bijvoorbeeld een stuiterbal, stickers, kleurboekje, knikkers, potloden en bellenblaas. Het gaat er vooral om dat de traktatie er leuk uit ziet.
  • Geef de leerkrachten dezelfde traktatie als de kinderen
    In de praktijk komt het nog wel eens voor dat de kinderen een prikker met fruit krijgen en de leerkrachten een gevulde koek. Maak voor de leerkrachten geen uitzondering en geef ze dezelfde traktatie als de kinderen.
  • Hartige traktaties bevatten vaak veel vet, wat ook niet goed is voor de gezondheid

Kijk hier voor voor het zelf maken van gezonde traktaties